Преиспитајте своје ставове.
Породични вредносни систем може спречити али и подстаћи дете да начини погрешне кораке. Очекивања породице снажно подстичу понашање детета. Дете које има самоконтролу и осећај одговорности – неће пробати ПАС. Разговарајте с времена на време о породичним вредностима. Да ли ваше дете зна шта ви мислите о самоконтроли, одговорности, самопоуздању? Да ли Ви пушите, пијете алкохол или користите неку другу ПАС? Бринете ли о томе како ће се то одразити на дете? Користите ли могућности одвикавања?
Испитајте карактеристике ваших породичних односа.
Да ли живите здраво? Да ли слушате једни друге? Да ли сте толерантни? Да ли делите одговорности? Да ли сте способни да на време уочите проблем? Да ли сте спремни да пружите подршку? Да ли сваког дана проводите извесно време заједно (оброк, разговор, игра, забава, обавезе, одмор, рекреација)?
Подстичите здраве алтернативе употреби ПАС.
Укључите дете у одређене активности, помозите му да се препозна и пронађе у ономе што воли. Учите дете вештинама да се одупре да предузме понашање које не жели због социјалног притиска вршњака, других људи, догађаја, реклама и сл. Учите га да цени своју индивидуалност, која подразумева и неустручавање од противљења притисцима да проба нешто што не жели.
Проверите шта је за ваше дете критеријум доброг пријатељства.
Пријатељи се стичу али и губе. Пријатељски однос није безуслован и пружање пријатељства никако не подразумева да пристајемо на „пријатељско“ наговарање на ризике по здравље и живот, па чак ни да толеришемо непрестано наговарање... Пријатељи се помажу у тешким временима, али деца и млади врло често немају довољно знања, зрелости и других капацитета да помажу пријатељима који имају проблеме са ПАС и другим болестима зависности.
Помозите детету да избегне ризичне ситуације: на пример, не може да остаје дуже време код друга без надзора његових родитеља; не може да иде на сумњива места, да остаје до касно ноћу или рано ујутро радним данима или ако је млађе од 16-18 година...
Усагласите се са својим (брачним) партнером,односно бившим/ом супружником/цом ако сте разведени. Развод брака не сме бити и „развод“ родитеља. У најбољем интересу детета је да родитељ који није присутан константно, подржава напоре у борби против употребе ПАС оног родитеља са којим дете живи највећи део времена. Узајамна неусаглашеност ставова у родитељству и различити васпитни циљеви и стилови могу бити„окидачи“ за ризично по нашање деце (осим што су, можда, били саставни део брачног размимоилажења). Зато помоћ породичних терапеута и других стручњака може бити пресудна у превенцији и третману ових проблема.
Опште препоруке за родитељске стратегије корисне у превенцији злоупотребе ПАС и ризичног понашања
Разговор родитеља/старатеља са децом(“1 нa 1” – родитељ са сваким дететом и ”2 на 1” – оба родитеља са сваким дететом) у што је више могуће неформалним приликама (у шетњи, током рекреације, уз филм или омиљену серију, при одласку или повратку из посете пријатељима, током вожње у аутомобилу и слушања музике...);
Применити вештину активног слушања (понављање и препричавање реченог, рефлектовање опажених осећања и њихово именовање, разјашњавање и сумирање реченог, уз допуштајућу тишину);
Провођење заједничког времена са децом у обавезама и разоноди, дружењу и садржајима друштвеног живота различити чланови породице узајамно и сви заједно, уз постојање “времена за себе”;
Ослушкивање детета: дете прича о искуству свога/-је друга/-рице или се распитује причајући о проблему других а, у ствари, тражи информацију за себе, са жељом да вас не узнемири или не подстакне ваше придиковање, дуготрајни разговор и сл;
Посматрање дететовог изгледа: хигијена тела и гардеробе, изглед очију/зеница, уредност радног простора, ташне, књига и свезака... битно је уочавање промена;
Посматрање дететовог понашања и уочавање измене рутина у: исхрани, начину спровођења хигијене, облачењу, улепшавању, одмору, дневно-ноћном ритму, школском постигнућу, ваншколским активностима, месту и времену излазака, друштву за изласке и посете, трошењу новца; појава нове интимне или пријатељске везе...
Познавање пријатеља детета (телефонски бројеви најближих дететових пријатеља, позивање у кућу, размена телефона са другим родитељима, умрежавање на интернету или телефоном, разговори у пријатељској атмосфери, уз оброк, без непријатних пропитивања (Која је мера? Замислите себе у њиховој доби);
Вођење рачуна о егзистенцијалним потребама и подучавање вештинама постепеног преузимања одговорности за њих: припрема и сервирање оброка, учешће у планирању и набавци, учешће у спремању стана, помагање млађем брату или сестри...
Надзор кретања:
Организација и надзор провођења слободног времена
Подстицати активно провођење слободног времена кроз:
Подстицати активно провођење слободног времена кроз:
Опрез је потребан због могућности:
Родитељске активности у вези са организацијом и надзором провођења слободног времена: