Racionalno je objasniti sebi, članovima porodice, a posebno deci, da je važno da se svi pridržavaju novih uslova života u zajednici.
Dobro je komunicirati sa ljudima, ličnim razgovorom na distanci od najmanje 1-2m (može i preko prozora i terase), ili kontaktom telefonom, video - pozivima... Vrlo je blagotvorno da deca pozivaju samoizolovane bake i deke (ili šalju poruke), kao i obrnuto.
Kada ste u prilici, možete komunicirati i društvenim mrežama, mejlom i slično, ali voditi računa o umerenosti u sadržaju i učestalosti te komunikacije.
Bliske starije osobe treba svakodnevno zvati telefonom, odnositi im osnovne namirnice za 2-3 dana ako ste u istom mestu, a najmanje 1 nedeljno. Pri retkim susretima zbog nabavke, a da bi se zadovoljila potreba za ličnom komunikacijom, treba razgovarati sa značajnije distance (iz hodnika, a ako je pogodno - ispod prozora ili terase) i ne ulaziti u stan. Spisak namirnica se može prethodno pripremiti ili saopštiti telefonom, kao i raspitivanje za koliko dugo imaju lekove i da li imaju temperaturu, kašalj, bolove u grudima i dr. tegobe, tako da se pri viđanju priča o drugim stvarima, koje manje opterećuju. Pri predaji namirnica, podsetiti starije da dezinfikuju ručke i operu ili dezinfikuju ambalažu koju primaju, kao i da vam predaju kesu sa smećem (bliske komšije mogu smeće preuzeti ispred vrata svojih starijih komšija).
Poželjno je redovno pozivati telefonom porodicu i prijatelje (ili se dopisivati), ponekad pozivati ili se dopisivati sa članovima šire familije, komšijama, poznanicima.
Ne zaboravite da se posvetite kućnim ljubimcima.
Ukoliko ste u mogućnosti, možete doprineti volonterskim poslom. Možda pomoć treba nekom komšiji, rođaku, poznaniku... Obratite se Crvenom krstu ili nekim drugim udruženjima građana čije aktivnosti vam se čine u skladu sa vašim uverenjima, znanjima, iskustvom i veštinama. Ako ste davalac krvi, obratite pažnju na javno oglašene potrebe i pozive.
Predlozi dodatnih aktivnosti dok ste u izolaciji:
- Aktivno pomagati deci u savladavanju gradiva:
- proveravati e-mail od učiteljce ili razrednog starešine;
- pratiti povremeno zajedno sa decom nastavu na TV-u (RTS 3), https://mojaskola.rtsplaneta.rs i dr. platformama (Skype, Viber...);
- proveravati domaće zadatke;
- posećivati sajt škole;
- preslišavati decu;
- preuzimati testove sa interneta;
- podsećati na novi raspored obaveza (škola jezika, muzička škola...);
- po potrebi komunicirati sa učiteljicom ili razrednim starešinom, ali voditi računa da verovatno niste jedini roditelj koji ima te potrebe;
- telefonom pričati o lekcijama sa unucima i sl.
- povremeno se konsultovati sa roditeljima drugih učenika, kako biste proverili da li ste vi ili vaše dete dobro razumeli uputstva.
- Nadzirati broj časova koji deca provode u igricama na iternetu (maksimum 2-3h dnevno; zavisno od vremena) i na društvenim mrežama;
- Napraviti veliko spremanje stana ili kuće;
- Srediti ormane, pripremiti garderobu za toplije vreme;
- Razvrstati, oprati i opeglati garderobu za poklanjanje (za decu, starije članove porodice, Crveni krst i sl);
- Naučiti kuvanje osnovnih ili novih jela člana porodice, ili drugu osobu, preko telefona, Viber-a, Skype-a i sl.
- Srediti kolekciju recepata:
- Naučiti mlade kako da razvrstavaju prljav veš, koriste veš mašinu, suše veš, peglaju...i brižljivije vode higijenu zbog novih uslova života;
- Presložiti fotografije i dopuniti albume i kolekcije elektronskih fotografija;
- Popraviti sitne stvari u kući, okrečiti sobu ako imate material;
- Pogledati filmove i serije domaće i strane nagrađivane kinematografije zajedno sa decom;
- Porodično slušati klasičnu ili evergrin muziku, igrati šah, karte i društvene igre;
- Čitati klasična književna dela, beletristiku, naučno-popularne knjige...
- Izrađivati ručne radove, svirati instrument, pevati, plesati…
- Zasejati ili posaditi cveće ili povrće (za rasadu), nađubriti i orezati zelenilo na terasi…
- Napraviti listu prioriteta poslova za vreme posle izolacije.
Izbegavati:
- Stalno čitanje, slušanje i gledanje vesti (samo 1-2 puta dnevno)
- Neprestano sedenje ili dugo ležanje
- Stalno grickanje hrane, pijenje pića i kafe, pušenje...
- Nervozno obavljanje aktivnosti
- Nervoznu komunikaciju
Ovo je prilika za:
- Uvođenje redovne fizičke aktivnosti:
- 1) vežbe oblikovanja (vežbe istezanja i razgibavanja, trčanje u mestu, preskakanje vijače, čučnjevi, trbušnjaci, dizanje manjih tegova, kućne sprave za vežbanje, zgibovi, joga, karate...);
- 2) Igre sa decom i u paru (bacanje i hvatanje mekane i lake lopte; igranje lastiša; dobacivanje lopticama i hvatanje ili odbacivanje reketima za igru u kući, stoni tenis, pikado...);
- Dodatno učenje bilo čega (dekupaž, štrikanje, heklanje, vez, šivenje, grnčarstvo, slikanje, strani jezik, sviranje instrumenta...) iz literature, sa interneta, uz pomoć drugih…
- Lično usavršavanje i ponavljanje znanja i veština (u vezi sa započetim nivoom obrazovanja, ili samoinicijativno iz knjiga, interneta, školskog programa – RTS-3, RTS Planeta...)
- Obnavljanje komunkacije sa drugim ljudima;
- Prisnije povezivanje porodice, briga o sebi i najbližima radi sprečavanja nastanka lične i porodične krize.