Ponedeljak 16. maj 2022. godine
Tema: Zdravi i zdravstveno pismeni mladi
Imati zdrave i zdravstveno pismene mlade je izazov i prioritet svih zemalja, a evropski region nije izuzetak. Evropska godina mladih je prilika da istaknemo projekte, zajedničke akcije i aktivnosti koje razvijaju građani, istraživači i kreatori politike, kako bismo ostvarili naš cilj da imamo zdravu i zdravstveno pismenu omladinu širom regiona.
Podteme
-
Vršnjačka edukacija i prevencija
-
Ishrana i fizička aktivnost
-
Veštine zdravstvene pismenosti i razvoj kurikuluma kroz (seksualno) obrazovanje
-
Digitalizacija i blagostanje: društveni mediji i aplikacije kao podrška zdravstvenoj pismenosti i usvajanju zdravog ponašanja
-
Obrazovni pristup: učiniti kredibilnim zdravstvene medije
-
Izgradnja zdravih stilova života u zdravom okruženju
-
Društvene povezanost u vreme obrazovanja na daljinu
-
Preventivni pristup psihoaktivnim supstancama
-
„Zdravstveno pismeni“ zdravstveni sistemi: mladi ljudi kao kreatori sopstvenog zdravlja / računajući na mlade kao ravnopravne partnere
-
Svrsishodan angažman i liderstvo mladih
-
Adolescenti preuzimaju vođstvo: prioriteti za dobrobit adolescenata
-
Infodemije i zdravlje i blagostanje adolescenata
-
Razvoj nastavnog plana i programa u evropskom regionu – ugrađivanje zdravstvene pismenosti.
Ključne poruke
-
„Mladi ljudi nisu samo sutrašnji lideri, oni su lideri današnjice. Neophodno je da se mladima obezbedi mesto za svakim stolom i da budu aktivno angažovani i saslušani.“ (Izvor: Regionalni direktor SZO za Evropu Hans Kluge)
-
„Mlade ljude treba smisleno angažovati kako bi bili uključeni ne samo u odluke koje će uticati na njihovu budućnost, već prepoznati i priznati znanje i liderstvo koje poseduju za donošenje odluka u sadašnjosti.” (Izvor: Regionalni direktor SZO za Evropu Hans Kluge)
-
Smisleno učešće i liderstvo mladih ne može se voditi isključivo iz perspektive učenika/studenta. Potrebno je obezbediti prilike da se mladim ljudima i omladinskim organizacijama pruži šansa da se svrsishodno uključe u kreiranje politike na svim nivoima. Potrebno je uspostaviti podsticajno okruženje i relevantne programe zasnovane na dokazima kako bi mladi od njih imali koristi. (Izvor: YPYP Forum)
-
Obrazovanje se mora posmatrati kao protektvni faktor. Škole obezbeđuju okruženje u kojem se može doseći do više od 95% dece i adolescenata u Evropskom regionu. (Izvor: SZO)
-
Da bi se priznale jedinstvene potrebe adolescenata i da bi se osiguralo da imaju pristup sveobuhvatnom seksualnom obrazovanju i uslugama koje obezbeđuju znanje o seksualnim i reproduktivnim pravima (SRHR) razvojno prilagođeno adolescentima, potrebno je obezbediti stalno unapređenje zdravstvene pismenosti, čime se izbegavaju negativne zdravstvene i socijalne posledice po mlade ljude. (Izvor: EUPHA)
Izvor: https://eupha.org/a_healthy_and_health_literate_youth